CZY DO NAUKI JĘZYKA OBCEGO POTRZEBNY JEST NAUCZYCIEL?
- Szczegóły
Znam kilku samouków języka angielskiego, którzy nigdy lub przez bardzo krótki czas korzystali z usług nauczyciela. Co ich cechuje? Wytrwałość, sumienność, jasno wytyczony cel, dystans do siebie, odporność na porażki i śmiałość w nawiązywaniu kontaktów. Zapewne nie każdy z nich posiada wszystkie te cechy, ale na pewno większość tych cech. Czy udało im się odnieść sukces w nauce angielskiego? I tak, i nie.
- część z nich mówi płynnie i poprawnie,
- część posiada bierną znajomość języka (rozumie tekst czytany i słyszany), ale nie potrafi produkować (mówić i pisać),
- część mówi swobodnie i zrozumiale, ale ich wypowiedziom brakuje poprawności gramatycznej.
Nie ma w tym nic dziwnego. Tak naprawdę ucząc się z nauczycielem, również możecie dojść do tych trzech miejsc w zależności od tego, jaki postawicie sobie cel nauki i jakiego będziecie mieć nauczyciela.
Jaka jest zatem rola nauczyciela?
Co może / powinien nauczyciel?
- być kompetentnym przewodnikiem po labiryntach wiedzy,
- dostosować metody uczenia do ucznia,
- inspirować do rozwoju osobistego,
- dać uczniowi przestrzeń do rozwoju (stawiać wyzwania),
- być w 100% dla ucznia w czasie zajęć,
- pokazać, jak uczyć się samemu i gdzie szukać informacji,
- rozwijać i uczyć się, by być lepszym nauczycielem,
- zapewnić i szanować autonomię ucznia.
A czego nauczyciel nie może / nie powinien?
- nauczyć się za ucznia :)
- znaleźć uczniowi czas na naukę,
- uczynić naukę języka obcego priorytetem,
- mówić na zajęciach więcej niż uczeń,
- narzucać swoich opinii,
- być dostępnym dla ucznia 24/7,
- zapewnić postęp w razie braku współpracy.
Rola nauczyciela powinna sprowadzać się do pomocy w wytyczeniu celu i w dojściu do tego celu (najlepiej SMART celu, jak wiemy z poprzedniego posta). Uczący się często wiedzą, gdzie chcą się znaleźć, ale nie wiedzą, jak tam dojść. A nauczyciel wie, a przynajmniej powinien wiedzieć.
Nauczyciel czasem jest również jedyną osobą, z którą uczeń może porozmawiać po angielsku i jeśli to swoboda wypowiedzi jest celem nauki, powinni jak najwięcej rozmawiać w docelowym języku, a właściwie to uczeń powinien mieć jak najwięcej okazji i przestrzeni do inicjowania i tworzenia wypowiedzi, reakcji na wypowiedź, wyrażania opinii itp.
Podsumowując: czy do nauki języka obcego nauczyciel jest niezbędny?
Nie! O ile jesteście wystarczająco zmotywowani do realizacji celu, wytrwali, sumienni i posiadacie inne cechy wymienione przeze mnie w pierwszym akapicie, poza tym macie kogoś, z kim będziecie mogli ćwiczyć mówienie (np. zaprzyjaźnionego native speakera lub regularnie wyjeżdżacie za granicę) i wesprzecie się przy tym Internetem, rożnymi publikacjami i aplikacjami.
Jeśli jednak potrzebujecie kogoś, kto poprowadzi Was, zainspiruje, rozbudzi pasję do języka, gdy trzeba, pocieszy, pochwali albo skoryguje uporczywe błędy i poradzi, jak się ich pozbyć, wskaże, dlaczego nie ma postępu albo przypomni, jak wiele już osiągnęliście - to znajdźcie sobie dobrego nauczyciela, a szukając, możecie skorzystać z punktów, które Wam udostępniłam.
Decyzja należy do Was. Powodzenia!
Autor: Marzena Batruch